Kurkuma je velmi známé koření, získává se z kořene stejnojmenné rostliny s nádhernými zelenými listy. Její objev se váže k východní Asii, je již několik tisíc let využívána v přípravě pokrmů v Thajsku, Indii, Pákistánu, Indonésii a oblasti Perského zálivu. Do Evropy pronikla zřejmě zásluhou mořeplavců, ale podstatné je, že je dnes běžně dostupná, a že si našla své místo i v našem jídelníčku. Na náš trh se dodává již rozemletá na prášek, ten se získává tak, že se nasbírané kořeny uvaří a teprve po jejich důkladném vysušení se rozemílají.

listy kurkumy

Obsahuje ji kari koření – kari je směs více druhů koření a vyniká zejména v indické kuchyni. Ale vzhledem k tomu, že má svérázné aroma, nelze jej využít jako univerzální koření, pouze pro některé druhy pokrmů. Kurkuma je sice součástí kari, ale samotnou ji můžete aplikovat v mnohem větším rozsahu, např. do zeleninových polévek, omáček s hovězím masem či s luštěninami, hodí se do rybí pomazánky, můžete s ní ochutit čočku a využít další ze stovek receptů na Internetu.

Zahřívá – dle principů Tradiční čínské medicíny jde o zahřívající látku, podobně jako zázvor. Působí blahodárně na trávicí proces tím, že prokrvuje žaludeční sliznici, podporuje tvorbu kyseliny solné a trávicích enzymů a zároveň práci jater a žlučníku. Její účinek je výrazný, proto se také musí užívat rozumně, tedy jen jako koření v malém množství. V každém případě jde o rostlinný antioxidant, který pomáhá s detoxikací a regenerací buněk, proti zánětlivým procesům a má příznivé účinky proti patogenním bakteriím a cizopasníkům.

barvení vajíček

 Černý pepř zlepšuje její účinnost – aktivní a účinnou látkou, která má prokazatelný pozitivní vliv na organismus, je kurkumin, toho je ovšem v kurkumě velmi málo, jen několik procent. Jeho vstřebávání dokáže údajně zlepšit černý pepř, kombinace těchto dvou kořenících přípravků je naštěstí chuťově přijatelná ve většině pokrmů.